או זן ואמנות המברשת היפנית
הן כל כך יפות, שגם אם אתה לא נוהג להתאפר באופן קבוע, אך מעריך עיצוב וחפצים נחשקים בעבודת יד, אין מנוס מלהתרגש מהעולם הנסתר של מברשות האיפור היפניות
מותגי איפור נחשקים כמו גוצ׳י ווסטמן, ווין גוס, סוניה ג ,שאנל (חלקית) ועוד .. מייצרים את מברשות האיפור שלהם ביפן. למה ביפן? כי היפנים מייצרים אותן אחת אחת בעבודת יד, בשיטות המבוססות על מסורת של יותר מאלף שנים אחורה ,תוך דבקות בלתי מתפשרת באיכות ואסתטיקה של המוצר הסופי
באופן לא מפתיע, סביב המברשות האלה נוצרה קהילת מעריצים, ובתוכם לא מעט אספנים מכורים שמוכנים להשקיע בהן סכומי עתק (מברשות נחשקות מיוחדות נמכרות גם באלפי דולרים)
לפני שהפכה לבירת מברשות האיפור, העיר קומאנו ,שבאזור הירושימה, הייתה ידועה במשך מאות שנים באיכות של מברשות הקליגרפיה שלה. היום כ-80% מכלל ייצור המברשות (המיועדות לציור כמו גם לשימוש קוסמטי) מיוצרות שם
כמאה חברות מתמחות בייצור מברשות, שחלקן נמכר תחת המותג של החברה וחלקן מיוצר לשימוש ותחת המותג של חברות אחרות. חלקן מפורסמות יותר, כמו למשל האקוהודו המייצרת בין השאר את המברשות של וויין גוס (ולשעבר גם את המברשות של טום פורד), צ’יקוהודו המייצרת גם את המברשות של שייסדו, קיודו או מיזוהו רוב החברות מוכרות רק לחובבי הז’אנר
[Kumano] [Chikahodo] [Hakuhodo] [Koyudo] [Mizuho] [Shisedo] [Wayne Goss] [Kihitsu] [Suqqu]
רוב מותגי האיפור המקצועיים כיום מייצרים את המברשות שלהם בייצור המוני. כלומר בשיטה של פס ייצור ממוכן במפעלים גדולים שמייצרים בסיטונאות, כמו רוב המוצרים שכולנו צורכים יום יום. את המברשות האלו לעומת זאת, מיוצרים בעבודת יד מרובת שלבים הדורשת ידע, הבנה, מיומנות, ניסיון והכשרה ארוכה של 10 שנים לפחות על מנת להבין את המורכבות של המוצר הזה. איך מייצרים ידיות ארגונומיות ואיך מספרים זיפים ללא חיתוך להתמזגות טבעית של חומר, ליחידה אחת המעוצבת בצורה מושלמת. בנוסף לפרקטיות, גם למראה המברשת יש חשיבות. יש ערך לעונג המופק משימוש בחפץ יפה, וגאווה מיוחדת הנלווית אליו
כל מברשת מיוצרת בנפרד מה שמבטיח שהיא תעמוד בסטנדרט הגבוה של מברשת הקומאנו היפנית. מלאכת ייצור המברשות נחשבת אומנות של ממש ביפן. זה הרבה מעבר לסתם עוד חפץ. זה כמו להחזיק את ההיסטוריה בידיים שלך, התוצר של דורות של אנשים שהקדישו עצמם לשאיפה ליצור את הכלי המושלם
נמדד בהתאמתו לחמשת העקרונות: מבנה, חומר, חדות, חוסן ועגלגלות – FUDE
תחילת ייצור המברשות / מכחולים בקומאנו מתוארכת לתקופת אדו, (1603-1868 ) אז עזבו החקלאים את האזור כדי למצוא עבודה במהלך העונה החופשית. כשחזרו החקלאים הביתה לעונת שתילת האורז, אמרו שהם קנו מברשות כתיבה ודיו באזור נארה והרוויחו על ידי מכירתם בדרך הביתה. בסופו של דבר חקלאים אלה התחילו לייצר ולשווק את המברשות בעצמם
We love Sonia G.
לפני שהפכה ליצרנית ומותג בפני עצמה של מברשות איפור יפניות משובחות, סוניה ג. הייתה, (ועודנה), בלוגרית חוקרת אובססיבית, סוג של אנציקלופדיה למברשות איפור יפניות משנת 2012 סוניה אוספת, חוקרת, מתנסה וכותבת על מברשות
יש ברשותה מעל ל 2000 מברשות איפור, המאוחסנים בחדר שנבנה במיוחד בביתה בהרים המושלגים בשוויץ
בתחילת 2018 הושק סט המברשות הראשון שלה (הבסיסי) ,שיוצר בעבודת יד מסורתית כמקובל ביפן
הידע והניסיון העצום שרכשה עם השנים, והיכולת לזהות מבין הקיים את הריק הוביל ליצירה של סדרת מברשות מושלמות
מאז היא ממשיכה לחקור, לשכלל , ולהוציא סטים של מברשות משובחות שאוזלות מהמלאי במהירות שיא ע״י אספני מברשות (fude ) איפור מושבעים
תנסו מברשת של סוניה ותבינו ישר את ההבדל בין מברשת ״רגילה״ לשלה
KOYUDO
“To keep on changing to stay the same”
״אם אתה רוצה להיות אומן מן המניין בקויודו, זה ייקח לפחות 10 שנות ניסיון. אבל בנינו מערכת המאפשרת לחבר חדש להצטרף למפעל ולהתחיל לייצר מברשות ללא שנים של הכשרה. פיצלנו את תהליך ייצור המברשות לצעדים קטנים יותר, כך שיהיה קל יותר לשלוט על שלב אחד. ישנם כ -30 שלבים למברשות קליגרפיה, ו -60 עד 70 שלבים למברשות איפור״